Fandom ja fanitoiminta

Tämä on taas sarjassa itsestäänselvyyksiä, mutta olkoon. Joskus on hyvä sanoa ääneen nekin.

Olen tässä viime aikona miettinyt vähän mikä lopultakin on fandom ja mitä loppujen lopuksi on fanitoiminnan syvin olemus. Päädyin seuraavanlaiseen määritelmään.

Fandom on fanien muodostama yhteisö. Siis joukko toistensa kanssa tekemisissä olevia ihmisiä, joita yhdistää tietystä asiasta – kuten animesta tai scifistä tai CSI:stä – pitäminen. Fanitoiminta taas on toimintaa fandomin parissa. Tästä määritelmästä taasen voidaan johta yksi sun toinenkin fanitoimintaan liittyvä lainalaisuus.

Fanitoiminta on siis toimintaa fandomin parissa, eli harrastustoimintaa yhteisössä. Tämä tarkoittaa sitä, että se on sekä vapaaehtoista että sosiaalista. Siinä mukana olevat siis tekevät hommaa omasta tahdostaan, eivätkä suinkaan velvollisuudentunnosta taikka työn puolesta. Poikkeuksia ovat tietenkin ne fanit, jotka ovat ottaneet jotain luottamustehtäviä, kuten yhdistyksen johtokunnan jäsennyyden tai jonkin tapahtuman järjestämisvastuun. Sekä tietenkin ne harvat kustannuspuolella työskentelevät henkilöt, jotka toimivat fandomin piirissä. Voidaan kuitenkin sanoa, että ketään ei toimintaan pakoteta, eikä kenenkään toimeentulo ole siitä kiinni. Lisäksi toiminnassa joutuu enemmän tai vähemmän olemaan vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa.

Vapaaehtoisuudesta taas seuraa se, että fanitoimintaa tehdään vapaa-ajalla, ja juuri sen verran kuin ehtii, viitsii ja jaksaa. Tästä taas voidaan johtaa se, että kaikki fanitoimintanakit, jotka tietyllä henkilöllä on, voidaan jakaa kolmeen ryhmään:

  1. Jutut, jotka on pakko tehdä
  2. Jutut, jotka kiinnostavat
  3. Kaikki muu

Ensimmäisen kategorian jutut yleensä tulevat tehtyä, koska jos jotain on pakko tehdä, niin silloin se yleensä myös tulee tehtyä. Tällaisia tehtäviä tosin on yleensä vain niillä, jotka ovat ottaneet itselleen jonkun luottamustehtävän. Esimerkiksi animeyhdistyksen vuosikokoukset on pidettävä, ja fanitapahtuman budjetti suunniteltava.

Toisen kategorian jutut tulevat yleensä tehtyä, ellei henkilölle ole sattunut kasaantumaan liikaa tehtävää. Kiinnostavia asioita kun on kiva tehdä, jolloin sitä helpommin löytää itsestään voimavaroja.

Kolmannen kategorian jutut taas tulevat tehtyä jos tulevat. Yleensä eivät, ellei sitten satu olemaan liikaa vapaa-aikaa.

Entäs sitten kun fandom ei toimi?

Jokaiselle on varmasti tullut vastaan yksi jos toinenkin tilanne, jolloin jossain harrastusyhdistyksessä tai fanitapahtumassa kaikki ei toimi niinkuin itse haluaisi. Jotain ohjelmanumeroa ei ole tai se on huono, jokin käytännön seikka on tehty huonosti, tai jokin muu mättää. Syitä moiseen on monia, mutta yleensä syy on joko se, että kukaan ei tajunnut, että homman voisi tehdä paremmin, tai se, että hommalle ei löytynyt riittävän innokasta vastuuhenkilöä.

Mikäli taustalla on ensimmäinen syy, on asia yleensä helppo korjata. Mikäli vastuuhenkilöille esittää hyvin perustellen paremman tavan tehdä asia, he luultavasti korjaavat virheensä. Jos syynä on taas se, että ketään ei ole kiinnostanut riittävästi, ei yleensä tapahdu mitään. Valitettavan usein jos fanitapahtumasta puuttuu jokin ohjelma, asia tai juttu tämä on taustalla. Kukaan ei ole ehtinyt ja/tai jaksanut tehdä, vaikka se olisikin tullut mieleen, kun on ollut tehtävänä niin monta muuta tärkeämpää tai mielenkiintoisempaa asiaa.

Täten, mikäli puutteen syynä on vastuunhenkilön puute, ei mitään yleensä tapahdu ellei sitten hommaan löydy uutta tekijää.

Kannattaa siis muistaa, että fandom pyörii vapaaehtoisvoimin. Mikäli olet palavasti sitä mieltä, että jokin tietty asia on vain tehtävä, tai että se on tehtävä tietyllä tavalla, on parasta aktivoitua itse mikäli vain mahdollista. Mikäli oma osallistuminen jää siihen, että pyytää (tai vaatii) muita tekemään jotain, ei kannata hämmästyä jos mitään ei tapahdu. Vapaa-aikanaan kukin kuitenkin tekee mieluiten sitä mitä haluaa.

Kannattaa myös muistaa se, että kun hommaa tehdään vapaaehtoisvoimin on ei kenenkään ole pakko olla toiminnassa mukana. Eikä ketään varmastikaan kiinnosta kuunnella jatkuvaa itkumista tai vinkunaa jostain asiasta. Useimmat ottavat rakentavan kritiikin vastaan ihan mielellään. Mutta, jos kritiikki lipsahtaa solvaamisen tai pelkän valittamisen ilosta valittamisen puolelle, sillä tuskin saa aikaan mitään positiivista. Olen vuosien aikana nähnyt kuinka useampikin aktiivi heittää hanskat tiskiin kyllästyessään jatkuvaan tai liian äänekkääseen negatiiviseen palautteeseen.

Eli, jos mielestäsi jotain tehdään väärin, paras tapa korjata se on tehdä asia itse. Joskus myös rakentava kritiikki voi korjata puutteet. Muuten kannattaa sopeutua siihen, että asialle ei tapahdu mitään. Ja olla ottamatta moisesta liikaa palkokasveja hengitysteihin. Harrastustoimintaa ei kannata ottaa liian vakavasti.

Explore posts in the same categories: Järjestäminen, Saarnat

One Comment on “Fandom ja fanitoiminta”

  1. Otakunvirka » Menneen talven lumia Says:

    […] siitä epäsymmetrisestä kummajaisesta, jollainen se on pari viime vuotta ollut. Esimerkiksi Mangotarhaa lukiessa tulee nimittäin väkisinkin ajatelleeksi, että vanhemman polven harrastajilla on […]